Home
EO-coryfee Willem Ouweneel ontmaskerd Afdrukken
maandag 27 december 2010
Prof. dr. Willem J. Ouweneel is als gelovig christen natuurlijk sowieso niet bepaald een waarheidsvriend. Nu blijkt dit boegbeeld van de EO aantoonbaar te hebben gelogen. In zijn verslag van een zendingsreis naar Birma claimt Willem O. triomfantelijk dat zeven blinden van een boeddhistisch blindeninstituut weer konden zien nadat er voor hen was gebeden "in de naam van Jezus". Zendeling Marten Visser trok die bewering na en betrapte Ouweneel op de ene na de andere leugen.

Leugenaar ontmaskerd

Ouweneel deed op zijn blog van dag tot dag verslag van de zendingsreis naar Birma van afgelopen november. Als we hem moeten geloven mochten er vele successen worden gevierd. Op dag vier meldt Ouweneel onder meer letterlijk: "(...) Een team bezocht ook een boeddhistisch blindeninstituut, waar ze niet erg welkom waren; maar zij begonnen op het schoolplein gewoon voor de blinde kinderen te bidden. We weten van minstens zes blinde kinderen en een blinde oudere dat zij geheel genezen zijn (we hebben het op film!), en een onbekend aantal kinderen is gedeeltelijk genezen, terwijl de kinderen ook voor elkaar begonnen te bidden in de naam van Jezus! Voor hen die erbij waren een onbeschrijfelijke en onvergetelijke ervaring. Blinde kinderen te zien die gaan zien!!!"

Heterdaadje
De Nederlandse zendeling Marten Visser, die bekend is met Birma en daar relaties heeft, ging op zoek naar de feiten achter de spectaculaire claim van Ouweneel. Hij sprak diverse betrokkenen, waaronder Ouweneel zelf, een Nederlandse arts ter plaatse en iemand die het blindeninstituut regelmatig bezoekt.
De conclusie van Visser op zijn blog: "(...) De plaats waar het om gaat is de Myanmar Christian Fellowship of the Blind. De man die er werkt is Peter. Hij en een andere bron die anoniem moet blijven, bevestigen dat er geen wonder is gebeurd. Zelfs geen wondertje. Het enige wat gebeurd is, is dat er een groepje buitenlanders heeft staan bidden en foto’s maken. Dat heeft zo weinig indruk gemaakt, dat er in de blindenschool zelfs niet verder over is gesproken. Meer kan ik er niet van maken. (…) Diezelfde jongetjes van de foto's zul je er nog vinden. Ze zijn nog even blind als tevoren. En een groep uit Nederland maakt mooie sier over hun rug heen."

Fantast
En passant corrigeert Visser nog zes andere beweringen van Ouweneel. De laatste voert op zijn eigen blog uitermate zwak verweer tegen de beschuldigingen die tegen hem worden ingebracht; de fantast levert - uiteraard... - geen enkel bewijs ter onderbouwing van de claim van genezing. Visser zelf is overigens ook bepaald geen lieverdje. In april van dit jaar was hij één van de opstellers van een brief aan de EO, waarin deze omroep werd aangesproken op het gevoerde personeelsbeleid.



  Reacties (7)
1. Geschreven door wim3, op 29-12-2010 19:37
Wat kun je anders van gelovigen verwachten?
2. Geschreven door André Geerts ex christen, op 11-02-2011 17:29
Dit verhaal verbaast me helemaal niet.Ik kwam vroeger in een volle evangelie in Rotterdam.Daar kwam ook een hele vrome broeder waar ik toender tijd veel mee omging.Deze broeder getuigde er ook van dat hij voor zieke mensen in India mocht bidden en dat zij genezing ontvingen en zelfs dat er een dode opgewekt werd.Deze arme broeder besefte niet dat hij zelf geestelijk doodziek was.Gelukkig mocht ik het bedrog van het christendom bijtijds inzien.
3. Geschreven door Willem, op 12-02-2011 15:34
André Geerts ex christen. 
 
Er is inderdaad veel bedrog. Dat neemt niet weg dat het christendom prima is (niet de mensen) . Ik neem aan dat je er nog geen afstand van kunt doen. Anders zou je niet zo reageren.
4. Geschreven door André Geerts ex christen, op 12-02-2011 18:47
Beste Willem, 
Ik weet niet of jij je bijbel wel eens in het geheel hebt gelezen.Vele christenen hebben daar namelijk moeite mee i.v.m de vele wreedheden van het oude testament.Toen ik al deze bizarre wreedheden overdacht werd het voor mij duidelijk dat een god die zo wraakzuchtig en wreed is gewoonweg niet kan bestaan.
5. Geschreven door André Geerts ex christen, op 12-02-2011 19:24
Vervolg reactie 4.Vandaar dat ik er geen enkele moeite mee had om afstand te nemen van de bijbel en het christelijk geloof.Ik raad je aan de bijbel in het geheel te lezen en eerlijk te overdenken.Voor een steuntje in de rug zou je de site van Albert Vollbehr volwassen geloof eens kunnen bezoeken. 
 
Groeten André Geerts
6. Geschreven door wim3, op 13-10-2011 20:46
Elk geloof pretendeert het ware geloof te zijn en elk geloof claimt zijn eigen god. Maar wat brengt het ons? Radbraken, vierendelen, kindermisbruik, onverdraagzaamheid. Kij nu even naar de situatie Egypte: moslims slaan de kopten dood vanwege hun geloof. Ach mensen wordt toch eens wakker, gebruik je hersens, kijk eens naar de sterrenhemel. Onze melkweg heeft miljarden planeten/sterren, en in het heelal zijn er nog eens miljarden melkwegstelsels met evenzovele planeten/sterren. Die goden zullen het wel razend druk hebben om meneer Jansen in Hoenderloo te helpen en daarna naar wezen Y%#q op vijftig miljard lichtjaren afstand die ook hulp nodig heeft. Ze willen niet nadenken want dan vallen ze van hun geloof.
7. Geschreven door Michael de Jonge, op 13-02-2016 00:22
Ik ben het met Andre EENS het chr. geloof is walgelijk [ net als die bijbel ] en Dr. Albert Vollbehr zijn site is BRILJANT!

Reageer
Wees aardig voor elkaar of je reactie wordt verwijderd!
Naam:
Reactie:

MathGuard security question, please solve:
B1T         WJ6      
  A    L      F   CC8
NLF   TJT   MRH      
  6    O    8     BH8
9FM         9B7      

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Vorige   Volgende >
Advertisement
JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval