Home
Virus wordt Lourdesgangers fataal Afdrukken
zondag 19 oktober 2008
In psychiatrisch verzorgingstehuis 't Hooghuys in Etten-Leur zijn 54 bewoners en 30 medewerkers ziek geworden na besmetting met het norovirus. De uitbraak van het virus heeft 4 oudere bewoners het leven gekost. 

Vier bezoekers van Maria konden het niet navertellen

De patiënten hebben het virus zo goed als zeker opgelopen tijdens hun bezoek aan het Franse bedevaartsoord Lourdes. Van het water uit de grot van Lourdes zou een geneeskrachtige werking uitgaan, zo wil de Roomse folklore.

Het zeer besmettelijke norovirus is op zich niet dodelijk maar de buikgriep die er door wordt veroorzaakt is levensgevaarlijk voor mensen met een verminderde weerstand.



  Reacties (15)
1. Geschreven door Anton, op 19-10-2008 13:53
Begrijp niet helemaal waarom dit bericht hier als item is weggezet.  
Als ze naar het dolfinarium waren gegaan en ze hadden legionella opgelopen had het hier niet gestaan. Het feit dat deze mensen dit virus hebben opgelopen staat los van de religieuze achtergrond van Lourdes als bedevaartsplaats. 
Je kunt kritiek hebben op religie maar dit gaat een beetje te ver.
2. Geschreven door John, op 19-10-2008 14:14
Naar het dolfinarium ga je niet met als doel om van een aandoening te genezen. Het overgrote deel van de bezoekers van Lourdes heeft dat juist wel op het oog. Door veel te bidden tot Maria en door het bronwater uit de grot hopen ze op verbetering van hun medische situatie of op genezing. Wonderbaarlijke genezing speelt een wezenlijke rol in  
het rooms-katholieke geloof en bij andere religies.
3. Geschreven door Anton, op 19-10-2008 15:20
Mensen die naar Lourdes gaan realiseren zich dat een wonder niet voor iedereen is weggelegd, Lourdes heeft ook niet de pretentie om te genezen. Het is een bedevaartsoord waar mensen spirituele ervaringen willen opdoen, en volgens mij is daar niets mis mee. Dat is wat anders als inspelen op iemands leed om daar profijt van te hebben.
4. Geschreven door John website, op 19-10-2008 15:54
Van inspelen op andermans leed is uiteraard geen sprake. Dit bericht kom je momenteel op tientallen internetpagina's tegen; er zijn vandaag ook weer nieuwe ziektegevallen gemeld. Maar het zou wel merkwaardig zijn om de link tussen Lourdes en ziek worden nu niet te leggen, omdat sommigen dat even slecht uitkomt. Verder is aartsbisschop Eijck het niet eens met wat je schrijft over Lourdes, zoals blijkt uit dit bericht van de Wereldomroep. 
http://www.wereldomroep.nl/actua/europa/lourdes_pelgrims
5. Geschreven door Anton, op 19-10-2008 18:04
Wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen van mij mag geloven wat hij of zij wil. Als je in een god wil geloven prima, en als je niet gelooft in een god ook goed. Waar het mij om gaat zijn twee dingen: hoe kom je aan dat geloof, en wat doe je er mee.  
Geloof kan je opgedrongen zijn, maar je kunt er ook eerlijk aan komen. Mensen kunnen spontaan gaan geloven dat god niet bestaat. 
En wat doe je ermee? De een blaast zichzelf op, en een ander gaat haar hele leven in India onder erbarmelijke omstandigheden mensen helpen. 
Geloof is volgens mij een belangrijk ding. Mensen kunnen ziek worden omdat ze dat geloven, en ze kunnen genezen omdat ze het geloven, denk aan placebo`s. 
Als het positief gericht is heb ik er geen moeite mee.
6. Geschreven door metalgrandpa, op 19-10-2008 18:08
@3; 
Dan wil men wel een verdomd eind weg voor die spirituele ervaring. Is het dan niet mogelijk die ervaring thuis op te doen?
7. Geschreven door Anton, op 19-10-2008 18:53
@metal grandpa, ik ben eens op een naargeestige najaarsdag in Stonehenge geweest, dat heeft toen wat met mij gedaan.  
Het zou misschien best kunnen om zo een ervaring ook thuis op te doen, ik vraag me dan wel af of het een prettige ervaring zou zijn.
8. Geschreven door John website, op 19-10-2008 19:10
Stonehenge... ook al zoiets als Lourdes, soort van, getuige de jongste inzichten: 
http://www.geschiedenis.nl/index.php?go=home.showBericht&bericht_id=2951
9. Geschreven door Anton, op 19-10-2008 19:48
Het zal zo een tien jaar geleden zijn dat ik er geweest ben, en was mij toen niet bewust van de huidige inzichten. 
Grappig om Lourdes en Stonehenge in een adem in dit verband te zien staan. 
Zoals ik zeg, iedereen mag geloven wat hij of zij wil, zolang je er maar niemand mee lastig valt.
10. Geschreven door Ger, op 20-10-2008 09:35
@Anton 
Van dit soort zinnetjes: 
"Mensen die naar Lourdes gaan realiseren zich dat een wonder niet voor iedereen is weggelegd" 
word ik op één of andere manier kotsmisselijk. Ook een soort virus, het zijn de bekende dooddoeners uit de categorie: god heeft er een bedoeling mee, god stelt je op de proef, gods wegen zijn ondoorgrondelijk etc. 
Ook door gelovers van andere flauwekul zoals geloof in "mediums, paranormaliteit" etc. worden dit soort dooddoeners altijd gebezigd. Het is lekker gemakkelijk, als ikzelf een nieuw geloof met daarbij behorende nieuwe entiteit verzin kan ik ze ook weer gebruiken. Het is het middel om niet met argumenten te hoeven komen in een discussie. 
Mijn mening over Lourdes: De geneeskrachtige werking van Lourdes is net zo groot als die van stront van een varken, nul komma nada dus. En iedereen die er wel in gelooft is toe aan een psychiater. En als placebo zijn er wel oplossingen dichter bij huis te bedenken.


 
< Vorige   Volgende >
Advertisement
JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval