Home
Dorpspolitiek krijgt wereldse trekjes Afdrukken
zondag 27 januari 2008

De zondag is een rustdag. Secretaris A.J. Slotboom van de kiesvereniging 'In stil vertrouwen' van de SGP in Putten twijfelt daaraan geen moment. De Bijbel is er immers heel duidelijk over. Secretaris Slotboom: "Het vierde gebod wijst de zondag aan als rustdag: …dan zult gij geen werk doen." Daarom stemde de SGP ruim een week geleden tegen de openstelling van het plaatselijke Bosbad op zondagochtend. Niet eens zozeer omdat secretaris Slotboom en zijn medechristenen op zondag wel wat anders aan hun hoofd hebben dan te liggen weken in een zwembad. Nee, in het verhitte raadsdebat met die losbandige lui van de PvdA/GroenLinks en Gemeentebelangen woog het argument van de eigen zondagse kerkgang voor de mannenbroeders niet eens het zwaarst. Het ging de SGP'ers niet om henzelf, dat zou maar egoïstisch zijn. Nee, ze maakten zich zorgen over jou en mij. Want... hoe formuleerde secretaris Slotboom dat toch ook weer? O ja: "Het bijzondere van de geboden van God [is] dat ze per definitie goed zijn voor iedereen." In Bijbelse tijden zou de aarde zich terstond onder secretaris Slotboom hebben geopend om hem voor altijd en eeuwig te verzwelgen voor het debiteren van zo'n aperte leugen.

Het Bosbad in Putten

Het vierde gebod (Deuteronomium 5, vers 12 en verder) luidt: "Onderhoud de sabbatdag, dat gij die heiligt, zoals de Here, uw God, u geboden heeft. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de Here, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw rund, noch uw ezel, noch uw overige vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont (...)."
Bestaat de leugen van secretaris Slotboom daarin dat de záterdag de dag van de sabbat is, en niet de zondag? Dat is waar, eigenlijk is niet de zondag de rustdag, maar misschien is dat een wat al te flauwe tegenwerping. Nadat de Romeinen in de persoon van keizer Constantijn het christendom omarmden werd al snel de zondag de officiële christelijke rustdag, ook al is dat naar de letter dus in strijd met het Goddelijk gebod. Je kunt van die ongehoorzame christenen zeggen wat je wilt, maar bang uitgevallen zijn ze niet!
Maarten 't Hart wijst in De Schrift betwist op nog een andere karakterfout van de christenmens. Hij schrijft (p. 181): "Overigens is het merkwaardig dat, terwijl in mijn jeugd die bizarre zondagsheiliging nog onverkort gold, niemand er wakker van lag dat er ook staat: zes dagen zult gij arbeiden. De vrije zaterdagmiddag - geen christen die protesteerde. Later: de hele zaterdag vrij. Geen woord van protest." Christenen, voor zover zij zich houden aan de vijfdaagse
werkweek en op de zondag rusten, zijn dus dubbel ongehoorzaam aan een gebod dat de Here, hun God, nota bene zelf in steen heeft vastgelegd! Je kunt van die hypocriete christenen zeggen wat je wilt, maar ze hebben wel het lef! Toch zal niemand echt opkijken van dit inconsequente gedrag, we kennen de christenen langer dan vandaag.

Nee, dat secretaris Slotboom de plank hier zo volkomen mis slaat, zit 'm vooral in de woorden "goed voor iedereen" in dat leugenachtige zinnetje: "Het bijzondere van de geboden van God [is] dat ze per definitie goed zijn voor iedereen." In de eerste plaats is die uitspraak onwaar, omdat de God van Slotboom in het vierde gebod, maar ook in het tiende, met de woorden 'dienstknecht' en 'dienstmaagd' verwijst naar slaven. Omdat de geboden van God de slavernij goedkeuren, kan moeilijk worden volgehouden dat deze geboden goed zijn voor iedereen. Vanuit het perspectief van de slaaf, en van iedereen die slavernij afwijst, is het tegendeel waar. Op tal van andere plaatsen in de Bijbel staat God slavernij toe, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament: "Doch uw slaaf of slavin, die gij houdt, zullen zijn uit de volken rondom u; uit hen zult gij een slaaf of slavin kopen. Ook uit de kinderen der bijwoners die bij u vertoeven, uit hen zult gij ze kopen en uit hun geslacht, dat bij u is, dat zij in uw land hebben voortgebracht, en zij zullen uw bezit zijn" (Leviticus 25:44-45); "Slaven, weest uw heren naar het vlees gehoorzaam met vreze en beven, in eenvoud uws harten, als aan Christus" (Efeziërs 6:5). Zie ook Exodus 21:7-11 en 1 Timoteüs 6:1-4. In zijn geboden is God immoreel. Daar komt natuurlijk nog bij dat door de eeuwen heen, en tot op de dag van vandaag, door mensen vergelijkbaar met secretaris Slotboom zo menig andere bijbeltekst is gebruikt ter rechtvaardiging van terreur, dood en verderf jegens andersdenkenden.

Maar het meest ergerlijk is toch wel dat secretaris Slotboom werkelijk meent dat deze immorele geboden van de Here, zijn God, voor iedereen 'goed' zijn. Hoeveel bewijzen van het tegendeel de geschiedenis ook levert. Secretaris Slotboom staat voor al die miljoenen christenen die daar lak aan hebben en hun opvattingen maar wat graag dwingend aan anderen opleggen.

In Putten op de Veluwe lukte dat dit keer niet, ondanks de samenstelling van de gemeenteraad: Gemeentebelangen 5, PvdA/GroenLinks 2, VVD 2, ChristenUnie 4, CDA 4 en SGP 2 zetels. Dat het Bosbad op zondagmiddag al geopend is, en dat de openstelling in de ochtend nodig is vanwege de financiering van een beweegbare bodem in het zwembad, heeft er vast aan bijgedragen dat naast voltallige fracties van SGP en ChristenUnie slechts één lid van het CDA tegen de openstelling stemde.

Grootinquisiteur



  Reacties (7)
1. Geschreven door Peter, op 27-01-2008 20:09
meneer Slotboom laat zijn persoonlijke geloofsbeleving dus gelden voor iedereen, ook niet-christenen. Nou, mijnheer Slotboom, wij hebben daar geen boodschap aan. Wij geloven niet, ook niet in jouw Leugenaar van Golgotha!
2. Geschreven door Johan de Jong, op 29-01-2008 06:25
Peter, we horen hier de uitleg van Slotboom, Als je het niet geloofd, lees de bijbel zelf en oordeel dan. 
 
6 dagen werken in de bijbel geeft aan dat er tenminste 1 dag in de week afgezonderd moest zijn voor God, het geeft aan dat er ook een tijd van rusten is na het werk. 
Dat Maarten 'tHart nu de vijfdaagse werkweek inconsequente gedrag noemt komt op zijn naam. vijf dagen werken is een maatschappelijke regel en heeft niets met de bijbel te maken. 
 
Overigens vind ik het vreemd dat de ene keer de uitleg van de bijbel in twijfel wordt getrokken en de andere keer, zoals nu, geldt het als tegenbewijs.
3. Geschreven door John, op 12-02-2008 18:05
"Als je het niet geloofd, lees de Bijbel zelf en oordeel dan." 
 
Leuk geprobeerd, maar dat is natuurlijk niet de kwestie, dat snap je zelf best. Wij weten ook wel dat het zo in de Bijbel staat, de vindplaatsen staan er in het artikel nota bene bij, maar wij geloven het verder wel, dat wil zeggen: wij hebben geen boodschap aan dit soort hele foute praatjes van de God van het christendom. 
 
Slotboom haalt het vierde gebod aan, en stelt dat Gods geboden per definitie goed zijn voor iedereen. Als je tijdens bijbelles had opgelet, of het artikel beter had gelezen, wist je dat in dat gebod slavernij wordt toegestaan alsof het de normaalste zaak van de wereld zou zijn. Net als in het tiende gebod. Slavernij is immoreel, dat is het nu en dat is het altijd geweest. Slotboom liegt, willens en wetens, omdat hij zijn achterlijke prive opvatting aan anderen wil opdringen. Dat is dit keer niet gelukt. 
 
Het vierde gebod, waarvan we hebben vastgesteld dat het immoreel is, komt net als de negen andere geboden van de almachtige en alwetende God zelve, zo lezen we immers, dus God zelf is immoreel. Zo simpel is het. En er is, met betrekking tot bijvoorbeeld slavernij, geen sprake van een eenmalige vergissing (wat al vreemd zou zijn voor een almachtige God), nee er wordt consequent de verkeerde keuze gemaakt (zie de voorbeelden van de vier vindplaatsen in het artikel en sla het tiende gebod er ook nog maar even op na, Johan). Zo'n overzichtelijke kwestie van goed en kwaad, je zou zeggen: dat kan niet mis gaan, maar nee hoor, de christelijke God is werkelijk niets te dol en kiest voor de slavenhouder in plaats van voor de slaaf, de lafbek. Dat vind ik een God van niks. Mijn conclusie is dan ook: Bijbel en Koran bevatten geen morele boodschap voor de moderne mensheid.
4. Geschreven door Johan de Jong, op 11-02-2008 06:55
In Johannes staat dat als je in God geloofd dat dan de knecht (lees slaaf) genoemd wordt Zijn vriend, dus dat argument van slavenhouder valt dan weg. 
Je ziet, je moet wel de context lezen en niet de dingen uit zijn verband halen.
5. Geschreven door John, op 11-02-2008 07:03
Johan, geef even het Bijbelvers want dit lijkt mij pertinent onjuist.
6. Geschreven door John, op 11-02-2008 23:31
@4 
Ik neem aan dat je op Johannes 15 doelt. Als er iemand is die tekst uit z'n verband haalt, dan doe jij dat hier zelf. Je argumentatie slaat werkelijk nergens op. Het is voor iedereen die dit heeft gevolgd direct duidelijk dat je recht probeert te praten wat krom is. Je hebt mijn beweringen bij reactie 3. en in het artikel niet weerlegd. Heel zwak dat je de waarheid niet onder ogen durft te zien!
7. Geschreven door liesbeth, op 29-07-2012 14:42
Ach die zondagsrust, in Putten blijft dat een bron van ellende. Daar kwam de directeur van een mediabedrijf onlangs op pijnlijke wijze achter. Met de gemeente had hij een afspraak gemaakt voor een reclamecampagne met sandwichborden voor een week, te beginnen op maandag. Maar toen een medewerker van de gemeente in de prille vroegte van de eerstvolgende zondag(om 00.30u!!)inspecteerde of de bewuste sandwichborden nog aanwezig waren en constateerde dat dit inderdaad het geval was leverde hem dit een dwangsom op van 2000 euro! Het bleek nl. dat in Putten op zondag geen reclame op straat gemaakt mag worden. Hoezo hypocriet: mag de bewuste medewerker van de gemeente op zondag ineens wel werken? En waarom zulke stiekeme controles in het holst van de nacht? Kennelijk ging men er al vanuit dat het bedrijf "in de fout" zou gaan en kon men nauwelijks tot na middernacht wachten om slachtoffers te maken. En een paar uur daarna natuurlijk vooraan in de kerk! Ja, ja...

Reageer
Wees aardig voor elkaar of je reactie wordt verwijderd!
Naam:
Reactie:

MathGuard security question, please solve:
 G          5WY      
9B     M    Y     B9D
 1    I4H   L6G      
 Y     O      2   2BF
KFG         Q1I      

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Vorige   Volgende >
Advertisement
JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval