Home
Cultuur zonder God is 'entartet' zegt Meisner Afdrukken
maandag 17 september 2007

De omstreden Duitse kardinaal Joachim Meisner, aartsbisschop van Keulen, ligt weer eens onder vuur. Bij de inhuldiging van het nieuwe museum van het aartsbisdom Keulen, afgelopen vrijdag, zei Meisner (73 jaar alweer) dat cultuur die te veel afstand neemt van de godsdienst degenereert.

Moskee of kerk?

"We mogen niet vergeten dat er een onvervreemdbare band bestaat tussen de cultuur en de cultus", aldus de als zeer conservatief bekend staande kardinaal. "Daar waar de cultuur losgemaakt wordt van de cultus, van eerbied voor God, wordt de cultus ritualisme en degenereert de cultuur", voegde hij er nog aan toe.'
'Damals' werd de term 'degeneratie' (Entartung) gebruikt voor kunst die niet in overeenstemming was met de ideologie van het Hitlerbewind. Kunstenaars die dergelijke kunst maakten, werden vervolgd en hun werk werd vernietigd. Tot de gestigmatiseerde kunstenaars behoorden onder meer de schilders Vassily Kandinsky, Paul Klee en Edvard Munch, de cineasten Fritz Lang en Billy Wilder en de componist Gustav Mahler.
Meisner probeerde nog een rel te voorkomen door later te verklaren dat hij geen hulde had willen brengen aan ''oude ideologieën''. Hij had slechts willen betogen dat ''zowel de kunst als de cultuur schade lijden, als mensen ze uit elkaar halen''. Maar het kwaad was al geschied.
De uitspraken van kardinaal Meisner hebben scherpe kritiek uitgelokt van de staatssecretaris voor Cultuur van de regionale regering van Rijnland-Westfalen waartoe Keulen behoort. "Het is verschrikkelijk dat kardinaal Meisner zich leent tot het gebruiken van dergelijke uitdrukkingen. Dit betekent dat hij niets begrijpt van kunst en cultuur", verklaarde de christendemocratische staatssecretaris Hans-Heinrich Grosse-Brockhoff aan de krant Kölner-Stadt-Anzeiger.

Een grote verrassing kon dit echter toch niet zijn. Duitsland was dezer dagen nog maar amper bekomen van de kunstkritiek van de kardinaal op het nieuwe glas-in-lood raam in de Keulse Dom van kunstenaar Gerhard Richter. Dat is niet een figuratieve voorstelling geworden van een of ander Bijbels thema, waar Meisner op had gehoopt, maar een abstract spel met de kleuren van 11.200 rechthoekige stukjes glas. Volgens Meisner past het daarom beter in een moskee dan in een kerk.



  Be first to comment this article

Reageer
Wees aardig voor elkaar of je reactie wordt verwijderd!
Naam:
Reactie:

MathGuard security question, please solve:
U           TEW      
X W    X      6   M6E
PRG   I5P     F      
  H    K      I   A7E
  O           L      

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Vorige   Volgende >
Advertisement
JoomlaWatch Stats 1.2.9 by Matej Koval